FRONTEM DO MIESZKAŃCA autor: MAGDA ANDRZEJEWICZ, MATEUSZ ZAREMBA
   

Teren pod budynek Nowego Ratusza

Nowy konstanciński ratusz powinien stanąć w tym miejscu do 2015 r.

 

Nowy ratusz jest potrzebny urzędnikom i mieszkańcom. I wszystko wskazuje na to, że pracownicy urzędu będą mieli w niedalekiej przyszłości godne warunki pracy. Gorzej z potrzebami i oczekiwaniami mieszkańców.

 

22 listopada na stronach Biuletynu Informacji Publicznej ukazała się informacja o ogłoszeniu konkursu na opracowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej budynku ratusza. W ogłoszeniu zawarte zostały: opis przedmiotu zamówienia, parametry określające wielkość obiektu, aktualne uwarunkowania wykonania przedmiotu zamówienia. Wymienione zostały także ogólne i szczegółowe właściwości funkcjonalno-użytkowe budynku. Siedziba władz miasta – trzy kondygnacje naziemne plus podpiwniczenie – będzie miała powierzchnię ok. 2 500 mkw. i zlokalizowana zostanie na działce budowlanej o powierzchni 13 330 mkw. W części opisowej ogłoszenia nie podano, jaki procent działki stanowić będzie powierzchnia biologicznie czynna. Przy budowie ratusza przewidziane jest wykorzystanie nowoczesnych, energooszczędnych technik: systemu wykorzystania energii słonecznej (solary i ogniwa fotowoltaiczne) oraz systemu wykorzystania wody opadowej do nawadniania terenu i spłukiwania toalet. Urząd Miasta i Gminy określił koszt budowy 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku na maksymalnie 4 000 zł, a 1 mkw. zagospodarowania terenu wokół ratusza na maksymalnie 170 zł.

 

Na terenie wokół ratusza zlokalizowany ma być parking dla samochodów pracowników i interesantów, wypożyczalnia rowerów i punkt informacji turystycznej.

 

Ogólne właściwości funkcjonalno-użytkowe budynku nie zmieniły się od czasu ostatniej debaty na temat ratusza (kilka miesięcy temu). Wszystkim są doskonale znane. Duże zainteresowanie mieszkańców budzą za to, dotychczas nieznane, szczegółowe właściwości, w których przedstawiony jest podział budynku ratusza na trzy strefy: część dostępną dla interesantów, część warunkowo dostępną dla interesantów i część dla nich niedostępną.

 

Budynek ratusza został podzielony na trzy strefy: część dostępną dla interesantów, część warunkowo dostępną dla interesantów i część dla nich niedostępną

 

– Czy redakcja już wie, jakie warunki trzeba będzie spełnić, by móc uczestniczyć w sesji rady? Kto te warunki będzie określał, czy będą ustalone raz na zawsze, czy w zależności od humoru decydenta, a może od tematów omawianych na sesji? – pyta nasz czytelnik M. B. – Ciekawe też, pod jakimi warunkami będziemy mogli porozmawiać ze swoim radnym.

 

– Żarty na bok, bo to wcale nie jest śmieszne. Zwłaszcza, że te warunki stawiać nam będą za nasze pieniądze – dodaje jego sąsiad.

 

Bez ograniczeń dostępne będą: Biuro Obsługi Klientów i hall, Urząd Stanu Cywilnego, archiwum główne urzędu oraz wydziały: finansowy, inwestycji, planowania przestrzennego, geodezji i gospodarki gruntami, ochrony środowiska i rolnictwa, dróg gminnych, gospodarki komunalnej i spraw lokalowych, oświaty, kultury i zdrowia, stanowisko ds. działalności gospodarczej, gminny konserwator zabytków, a także bufet i kiosk.

 

Funkcjonowanie wydziału promocji i współpracy z organizacjami społecznymi z założenia bez kontaktu z mieszkańcami to nowatorskie i śmiałe rozwiązanie. I jasny komunikat władz do wszystkich społeczników: dajcie wy nam wreszcie święty spokój

 

Warunkowy dostęp mieszkańcy będą mieli do: burmistrza i jego zastępców, sekretariatu, sekretarza, skarbnika, sali konferencyjnej, biura prawnego oraz biura rady miejskiej, w tym do sali posiedzeń, gabinetu przewodniczącego rady i pokoju, w którym radni pełnić będą dyżury.

 

W części niedostępnej dla interesantów znajdą się: dział kadr, audytor, samodzielne stanowisko ds. kontroli, inspektor BHP, wydziały: administracyjno-gospodarczy, promocji i współpracy z organizacjami społecznymi oraz biura: pozyskiwania finansowych środków zewnętrznych, informatyzacji i infrastruktury przestrzennej i zamówień publicznych. O ile audytor nie musi być dostępny dla mieszkańców, o tyle funkcjonowanie wydziału promocji i współpracy z organizacjami społecznymi bez kontaktu z nimi jest niewyobrażalne. – To doprawdy nowatorskie i śmiałe rozwiązanie. Zaoczna współpraca w dobrym klimacie. I jasny komunikat władz do wszystkich społeczników: dajcie wy nam wreszcie święty spokój – mówi jeden z naszych czytelników. – To na takie koncepcje w budżecie gminy na przyszły rok przewidziane jest 300 tys. zł z kieszeni podatników? Dziś tylko ograniczają nam dostęp, jutro może zaczną wlepiać kary tym, dla których demokracja to nie jest tylko jedno z haseł w encyklopedii.

 

– Mamy, czegośmy chcieli. Narzekaliśmy na jakość informacji, krytykowaliśmy promocję gminy, to nie chcą mieć z mieszkańcami nic do czynienia – śmieje się jego syn.

 

W budżecie gminy na 2013 r. przewidziano 300 tys. zł na projekt ratusza. Docelowo na koszty budowy w latach 2013–2015 zaplanowane jest 15 830 000 zł

 

Jednak większości naszych rozmówców nie jest do śmiechu, bo w sumie blisko 16 mln zł przewidzianych w latach 2013–2015 na budowę siedziby władz miasta, to nie żarty. Zwłaszcza, że to już kolejny konkurs, kolejny projekt i kolejne wydatki na ten cel z gminnej kasy.

 

 

 

Prace konkursowe składać można do 4 marca 2013r. do godz. 16.00. Ogłoszenie wyników konkursu odbędzie się 18 marca 2013r.

 

Wyboru najlepszych prac dokona sąd konkursowy w składzie: przewodniczący rady miejskiej Andrzej Cieślawski, wiceburmistrzowie Ryszard Machałek i Dorota Gadomska, zastępca kierownika Wydziału Inwestycji i Remontów Janusz Kołodziejczak oraz architekci (OWSARP) Michał Jaworski, Henryk Łaguna i Bolesław Stelmach.

 

Prace konkursowe ocenione zostaną na podstawie następujących kryteriów:

• atrakcyjność i realność proponowanych rozwiązań architektonicznych – waga kryterium 50 proc.

• sprawność funkcjonalna zaproponowanych rozwiązań – waga kryterium 35 proc.

• ekonomika rozwiązań – waga kryterium 15 proc.

 

1 proc. = 1 punkt. Praca konkursowa, która uzyska łącznie najwyższą liczbę punktów, zostanie uznana za najlepszą.

 

Zamawiający (Urząd Miasta i Gminy Konstancin-Jeziorna) przewiduje przyznanie następujących nagród pieniężnych:

• I nagroda w wysokości 30 750 zł brutto

• II nagroda w wysokości 18 450 zł brutto

• III nagroda w wysokości 12 300 zł brutto

 

Regulamin konkursu wraz z załącznikami dostępny jest na stronie internetowej: bip.konstancinjeziorna.pl.

 

   
Drukuj