Ile zapłacimy za śmiecie autor: (KW)
   

Cztery uchwaÅ‚y zwiÄ…zane z przejÄ™ciem przez gminy gospodarowania odpadami komunalnymi podjęła 22 listopada rada miejska. Zgodnie z zapisami znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystoÅ›ci i porzÄ…dku w gminach, od 1 lipca 2013 r. za gospodarkÄ™ odpadami bÄ™dzie odpowiadaÅ‚ urzÄ…d gminy. MieszkaÅ„cy bÄ™dÄ… musieli zapÅ‚acić obowiÄ…zkowÄ… opÅ‚atÄ™ na rzecz gminy za odbiór Å›mieci – tzw. podatek Å›mieciowy. Tym samym nie bÄ™dzie siÄ™ opÅ‚acaÅ‚o nielegalnie wyrzucać Å›mieci, np. do lasu.

 

Na realizację nowego systemu odbioru śmieci w przyszłorocznym budżecie zarezerwowano 2,1 mln zł. Uchwały podjęte, ale mieszkańcy jeszcze nic nie wiedzą. Akcja informacyjna jeszcze nie ruszyła.

 

Sposób naliczania opÅ‚aty nie byÅ‚ konsultowany z mieszkaÅ„cami. Ci, którzy byli obecni na sesji wiedzÄ…, że opÅ‚ata naliczana bÄ™dzie od osoby i wyniesie 10 zÅ‚ miesiÄ™cznie za odpady segregowane i 15 zÅ‚ miesiÄ™cznie za odpady niesegregowane. Czteroosobowa rodzina zapÅ‚aci wiÄ™c w ciÄ…gu roku 480 zÅ‚ za odbiór odpadów segregowanych i 720 zÅ‚ za odbiór odpadów niesegregowanych. Radni zwracali uwagÄ™, że w przypadku lokatorów mieszkajÄ…cych w blokach, trudno bÄ™dzie stwierdzić, kto Å›miecie segreguje, a kto nie. Czy deklaracje mieszkaÅ„ców bÄ™dÄ… zgodne ze stanem faktycznym, przekonamy siÄ™ po kilku miesiÄ…cach funkcjonowania nowego systemu.

   
Drukuj