TRUDNE ROZMOWY autor: GRAŻYNA MATUSIK-TOMASZEWSKA
   

Uzgodnienia z ZarzÄ…dem Transportu Miejskiego to zawsze trudne rozmowy. Czy mówimy o zwiÄ™kszeniu czÄ™stotliwoÅ›ci poÅ‚Ä…czeÅ„, o wydÅ‚użeniu lub zmianie trasy, czy o przesuniÄ™ciu strefy biletowej, mówimy zawsze o jednym – o pieniÄ…dzach.

 

Przystanek autobusowy

 

20 wrzeÅ›nia odbyÅ‚o siÄ™ robocze spotkanie wÅ‚adz naszej gminy – burmistrza Kazimierza JaÅ„czuka, wiceburmistrza Ryszarda MachaÅ‚ka, przewodniczÄ…cego rady miejskiej Andrzeja CieÅ›lawskiego, radnych oraz kierownictwa WydziaÅ‚u Dróg Gminnych UrzÄ™du Miasta i Gminy – z przedstawicielem warszawskiego ZarzÄ…du Transportu Miejskiego Danielem ZÅ‚amalem, poÅ›wiÄ™cone funkcjonowaniu komunikacji publicznej w przyszÅ‚ym roku.

 

W 2014 r. ZTM proponuje naszej gminie: dwa kursy wiÄ™cej na linii 724 w godzinach szczytu w zamian za skrócenie trasy do Wilanowa, zwiÄ™kszenie o blisko 10 proc (o 260 tys. zÅ‚) dopÅ‚aty do funkcjonowania komunikacji zbiorowej przy niezmienionej ofercie, opÅ‚atÄ™ za wozokilometr (na terenie naszej gminy) w wysokoÅ›ci 8,86 zÅ‚ i podwyżkÄ™ ceny biletów o ok. 15 proc. – bilet kwartalny dwustrefowy kosztować bÄ™dzie 536 zÅ‚ (obecnie 474 zÅ‚). OczywiÅ›cie bez gwarancji utrzymania rozkÅ‚adów i linii, bowiem ostatecznÄ… decyzjÄ™ o trasie i rozkÅ‚adzie jazdy podejmuje ZTM.

 

GminÄ™ satysfakcjonowaÅ‚oby przedÅ‚użenie trasy linii 742 do stacji metra Wilanowska (na wiosnÄ™ skróconej doWilanowa), zwiÄ™kszenie czÄ™stotliwoÅ›ci kursowania autobusów tej linii miÄ™dzy BrzeÅ›cami a Wilanowem oraz linii 724 w godzinach szczytu (ale w tym przypadku konieczne jest porozumienie z gminÄ… Piaseczno) i wiÄ™ksza liczba poÅ‚Ä…czeÅ„ na trasie Wilanów – stacja metra Wilanowska. JednÄ… z propozycji samorzÄ…du byÅ‚o zwiÄ™kszenie czÄ™stotliwoÅ›ci kursów linii 710, ale tylko do STOCERU, a nie do Piaseczna. Jednak zwiÄ™kszenie czÄ™stotliwoÅ›ci kursowania autobusów na niektórych liniach musi odbyć siÄ™ kosztem zmniejszenia na innych. Jak wyjaÅ›niÅ‚ Daniel ZÅ‚amal, o zwiÄ™kszeniu taboru obsÅ‚ugujÄ…cego teren naszej gminy nie ma mowy.

 

Rozmówcy podnosili też kwestiÄ™ celowoÅ›ci utrzymania w dotychczasowym przebiegu linii 700 z Dworca Centralnego w Warszawie do Konstancina- Jeziorny. Trasa jej zostaÅ‚a wyznaczona z myÅ›lÄ… o pacjentach dojeżdżajÄ…cych do STOCERU. Jednak liczba osób korzystajÄ…cych z tej linii jest znikoma, ponieważ kolej nie jest dostosowana do obsÅ‚ugi pasażerów niepeÅ‚nosprawnych. Znacznie Å‚atwiej pacjentom dojechać metrem do stacji Wilanowska i dalej jednym z autobusów linii 7XX. Przedstawiciele gminy proponowali skrócenie trasy 700 do metra Wilanowska w zamian za zwiÄ™kszenie czÄ™stotliwoÅ›ci kursów. To rozwiÄ…zanie również pociÄ…ga za sobÄ… zwiÄ™kszenie dopÅ‚at dla ZTM, bo za każdy wozokilometr na terenie gminy zapÅ‚aci nasz samorzÄ…d.

 

Kolejna propozycja wÅ‚adz gminy dotyczyÅ‚a wprowadzenia biletu tylko na drugÄ… strefÄ™ biletowÄ… na trasach Konstancin – Góra Kalwaria i Konstancin – Piaseczno. Wielu mieszkaÅ„ców naszej gminy pracuje w oÅ›ciennych miejscowoÅ›ciach i zmuszeni sÄ… do kupowania biletów dwustrefowych, mimo że przemieszczajÄ… siÄ™ w obrÄ™bie jednej strefy. Daniel ZÅ‚amal zgodziÅ‚ siÄ™, że ZTM mógÅ‚by rozważyć takie rozwiÄ…zanie, gdyby oÅ›cienne gminy wystÄ…piÅ‚y wspólnie o wprowadzenie biletu obowiÄ…zujÄ…cego tylko w drugiej strefie.

 

ZwiÄ™kszenie czÄ™stotliwoÅ›ci kursowania autobusów na niektórych liniach musi odbyć siÄ™ kosztem zmniejszenia na innych. O zwiÄ™kszeniu taboru obsÅ‚ugujÄ…cego teren naszej gminy nie ma mowy

 

Rozmowy z ZTM sÄ… trudne, bo monopolista zawsze ma racjÄ™ i duże oczekiwania finansowe. Nie udaÅ‚o siÄ™ przesuniÄ™cie granicy pierwszej strefy biletowej do Grapy, bowiem koszty ewentualnej zmiany musiaÅ‚aby ponieść nasza gmina. Zdaniem ZTM, przesuniÄ™cie strefy wymagaÅ‚oby wzrostu dofinansowania linii autobusowych 7XX przez gminÄ™ o ok. 40 proc., tzn. ponad 1 mln zÅ‚! Ponadto zgodÄ™ na tÄ™ zmianÄ™ musiaÅ‚aby wyrazić rada Warszawy, bo to budżet Warszawy dopÅ‚aca do pierwszej strefy biletowej. Propozycja burmistrza dotyczÄ…ca zmiany trasy linii 139 z Ogrodu Botanicznego do metra Wilanowska w taki sposób, by autobusy, jadÄ…ce w kierunkuWarszawy, po dojechaniu do ul.Warszawskiej robiÅ‚y pÄ™tlÄ™ wokóÅ‚ ronda Jana PawÅ‚a II i zabieraÅ‚y pasażerów z Grapy i Mirkowa, z tych samych powodów dla ZTM jest nie do przyjÄ™cia.

 

Wielu mieszkaÅ„ców naszej gminy pracuje w oÅ›ciennych miejscowoÅ›ciach i zmuszeni sÄ… do kupowania biletów dwustrefowych, mimo że przemieszczajÄ… siÄ™ w obrÄ™bie jednej strefy

 

Na wiosnÄ™ 2014 r. koÅ„czy siÄ™ również umowa z ZTM na obsÅ‚ugÄ™ linii dowozowych L. SamorzÄ…d gminy zdecydowany jest na kontynuowanie wspóÅ‚pracy z ZTM w tym segmencie komunikacji, ze wzglÄ™du na możliwość korzystania z oferty „Wspólny bilet”, dziÄ™ki której w liniach lokalnych honorowane sÄ… wszystkie uprawnienia do przejazdów ulgowych i bezpÅ‚atnych, zgodnie z zasadami obowiÄ…zujÄ…cymi w lokalnym transporcie zbiorowym obsÅ‚ugiwanym przez ZTM. Obecny na spotkaniu soÅ‚tys SÅ‚omczyna Ksawery Gut zwróciÅ‚ uwagÄ™ na potrzebÄ™ dostosowania rozkÅ‚adu jazdy linii L do rozkÅ‚adu autobusów linii 7XX, tak by pasażerowie soÅ‚ectw nie musieli dÅ‚ugo czekać na dalsze poÅ‚Ä…czenie. Nadal na autobusy L czekajÄ… mieszkaÅ„cy DÄ™bówki: skierowanie linii dowozowych przez DÄ™bówkÄ™, zdaniem ZTM, jest niemożliwe ze wzglÄ™du na zÅ‚y stan drogi. Z niewiadomych przyczyn również niemożliwe jest ustawienie sÅ‚upka przystankowego w SÅ‚omczynie na przystanku JabÅ‚oniowa koÅ‚o Green Garden na trasie L15 i L16, o które upominamy siÄ™ od póÅ‚tora roku. MieszkaÅ„cy Skolimowa wnosili o uruchomienie linii dowozowej ze Skolimowa i Chyliczek do pÄ™tli autobusu 139 (przy ogrodzie botanicznym) lub do Klarysewa, co znacznie uÅ‚atwiÅ‚oby mieszkaÅ„com dojazd do pracy i szkóÅ‚ w Warszawie. Burmistrz zapowiedziaÅ‚ zorganizowanie oddzielnego spotkania z soÅ‚tysami i wystÄ…pienie do ZTM z konkretnymi propozycjami.

 

Wszelkie propozycje zmiany rozkładu jazdy lub trasy i uwagi dotyczące funkcjonowania komunikacji Daniel Złamal kwitował stwierdzeniem, że pasażerowie nie zgłaszają do ZTM żadnych uwag. A więc zamiast narzekać na przystankach, nękajmy ZTM. O tym, ile pieniędzy gmina przeznaczy na funkcjonowanie transportu publicznego, zadecydują radni w trakcie debaty nad przyszłorocznym budżetem. Na obsługę komunikacji zbiorowej samorząd gminy przeznaczył w budżecie na 2013 r. blisko 3 mln zł. W przyszłym roku komunikacja publiczna kosztować będzie gminę jeszcze drożej. Czy nakłady przełożą się na liczbę i jakość połączeń?

 

 

 

REWOLUCJA BILETOWA

W przyszÅ‚ym roku jednorazowy bilet komunikacji miejskiej w Warszawie zastÄ…piony zostanie 75-minutowym, tzw. przesiadkowym. W ciÄ…gu 75 minut, bÄ™dziemy mogli podróżować dowolnÄ… liczbÄ… Å›rodków komunikacji publicznej. Bilet bÄ™dzie kosztować 4,40 zÅ‚ (tyle samo, ile obecnie bilet jednorazowy) i bÄ™dzie ważny w obu strefach biletowych.

 

NowoÅ›ciÄ… bÄ™dzie bilet weekendowy, który zastÄ…pi bilet trzydniowy. BÄ™dzie ważny od godz. 19.00 w piÄ…tek do godz. 8.00 w poniedziaÅ‚ek w obu strefach biletowych. Kosztować bÄ™dzie dla jednej osoby 24 zÅ‚, dla grupy (do piÄ™ciu osób) – 40 zÅ‚. Nie zmieni siÄ™ cena biletu dobowego, za który trzeba zapÅ‚acić 15 zÅ‚.

   
Drukuj