Nowa stara obwodnica autor: BARBARA STYLIANOU
   

Podczas spotkania z przedstawicielami Mazowieckiego ZarzÄ…du Dróg Wojewódzkich i firmy Mosty Katowice, 19 listopada poznaliÅ›my nowy przebieg planowanej obwodnicy Konstancina. Niby nowy, bo niczym nie różniÄ…cy siÄ™ od zaprojektowanego kilka lat temu.

 

nowa_stara_obwodnica.JPG

 

W maju ubiegÅ‚ego roku, podczas podpisywania umowy na opracowanie nowej koncepcji i uzyskanie decyzji Å›rodowiskowej na budowÄ™ obwodnicy Konstancina- Jeziorny i Góry Kalwarii, dyrektor Mazowieckiego ZarzÄ…du Dróg Wojewódzkich Zbigniew Ostrowski mówiÅ‚: – Obecnie obwodnica może zostać poprowadzona w innym przebiegu, wedÅ‚ug koncepcji, która dopiero siÄ™ pojawi, jednak projektanci zapewniajÄ…, że bÄ™dÄ… brali pod uwagÄ™ stanowisko gminy i mieszkaÅ„ców. Wiadomo, że drogi nie da siÄ™ wybudować w powietrzu i gdzieÅ› bÄ™dzie musiaÅ‚a powstać, ale pamiÄ™tamy, że mieszkaÅ„cy sÄ… najważniejszÄ… częściÄ… Å›rodowiska.

 

Zapewniał, że nad przebiegiem tej drogi odbędą się szerokie konsultacje z mieszkańcami.

 

– Szerokich konsultacji do tej pory nie byÅ‚o, w nowym rozdaniu to pierwsze spotkanie z „najważniejszÄ… częściÄ… Å›rodowiska”. ZobaczyliÅ›my ten sam, oprotestowany przez mieszkaÅ„ców, przebieg drogi. Na swój sposób MZDW dotrzymaÅ‚o obietnicy, przecież Zbigniew Ostrowski mówiÅ‚, że obwodnica może, a nie, że zostanie poprowadzona inaczej – mówi jeden z uczestników spotkania. Za opracowanie nowej koncepcji drogi i uzyskanie decyzji Å›rodowiskowej firma Mosty Katowice ma dostać 712 tys. zÅ‚. Za tak dużą cenÄ™ na razie specjalnie siÄ™ nie napracowali – dodaje.

 

Obwodnica ma zaczynać siÄ™ na granicy gminy Konstancin-Jeziorna i warszawskiej dzielnicy Wilanów (w rejonie ulic Waflowej i PrzyczóÅ‚kowej) i przebiegać za SzkoÅ‚Ä… AmerykaÅ„skÄ… przez Okrzeszyn, BielawÄ™, za oczyszczalniÄ… Å›cieków przez Mirków i Habdzin, Obory, ParcelÄ™ (skrzyżowanie ulic Podlaskiej i Grzybowskiej), Cieciszew (skrzyżowanie z drogÄ… wojewódzkÄ… nr 868), DÄ™bówkÄ™ i KawÄ™czyn do granicy z gminÄ… Góra Kalwaria. Dopiero na terenie gminy Góra Kalwaria projektanci zaproponowali dwa warianty omijajÄ…ce miasto: wÅ‚Ä…czenie obwodnicy do drogi krajowej nr 50 lub planowanej obwodnicy Góry Kalwarii. Obecny na spotkaniu wicedyrektor MZDW Mariusz Kozera zwróciÅ‚ uwagÄ™, że przebieg drogi zaprojektowany zostaÅ‚ zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (MPZP) obwodnicy, który gmina uchwaliÅ‚a w 2006 r. UchwaliÅ‚a mimo protestów mieszkaÅ„ców. Podczas prac nad MPZP obwodnicy drogi nr 724 wraz z terenami przylegÅ‚ymi, mieszkaÅ„cy tylko dwóch wsi: Parceli i Cieciszewa zÅ‚ożyli ponad 300 protestów. Wszystkie zostaÅ‚y odrzucone z automatu.

 

Wnioski specjalnie powoÅ‚anej podkomisji rady miejskiej, skÅ‚adajÄ…cej siÄ™ z dwóch radnych, 10 przedstawicieli soÅ‚ectw Piaski, DÄ™bówka, Cieciszew i Parcela i przedstawiciela wydziaÅ‚u architektury, która wypracowaÅ‚a dwa alternatywne warianty przebiegu obwodnicy również nie zostaÅ‚y wziÄ™te pod uwagÄ™.

 

Mariusz Kozera wyjaÅ›niÅ‚, że teoretycznie nowy przebieg jest możliwy, ale spowodowaÅ‚by konieczność wykupu przez województwo kolejnych terenów pod drogÄ™. – Nie stać nas – twierdzi wicedyrektor MZDWi radzi mieszkaÅ„com wystÄ…pienie o zmianÄ™ koncepcji do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Åšrodowiska, która być może skÅ‚oniÅ‚aby inwestora do zmiany przebiegu drogi, tak by omijaÅ‚a ParcelÄ™ i Cieciszew. Problem jednak chyba nie w kosztach wykupu terenu. Owszem, w MPZP zarezerwowano teren pod drogÄ™, ale grunty nie zostaÅ‚y jeszcze wykupione. Teren przewidziany pod budowÄ™ obwodnicy jest bardzo zróżnicowany i przebiega przez obszary leÅ›ne, rolnicze i zurbanizowane z zabudowÄ… mieszkaniowÄ…. Poprowadzenie drogi po terenie niezabudowanym obniży, a nie podwyższy koszty realizacji inwestycji, bo inne sÄ… wysokoÅ›ci odszkodowania za grunty rolne, a inne za dziaÅ‚ki budowlane i domy mieszkalne. Przeciwnicy przesuniÄ™cia trasy obwodnicy z terenów gÄ™sto zabudowanych na grunty rolnicze twierdzÄ…, że w ten sposób zniszczeniu ulegnÄ… żyzne ziemie I i II klasy, a rolnicy stracÄ… możliwość zarobkowania. Ale jednoczeÅ›nie ci sami rolnicy zÅ‚ożyli setki wniosków (78 proc. wszystkich wniosków) do nowo opracowywanego studium uwarunkowaÅ„ i kierunków zagospodarowania gminy, dotyczÄ…cych możliwoÅ›ci odrolnienia tych gruntów.

 

Od wielu lat czekamy na drogÄ™, która wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta. Idealnego przebiegu obwodnicy nie ma, ale nie buduje siÄ™ obwodnicy gminy przez Å›rodek wsi, bÄ™dÄ…cej częściÄ… tej gminy. Przedstawiciele MZDW i firmy Mosty Katowice bronili siÄ™, przekonujÄ…c, że żaden przebieg obwodnicy nie bÄ™dzie caÅ‚kowicie bezsporny, a projektowanie zupeÅ‚nie nowego wariantu bÄ™dzie zbyt kosztowne. Kolejnym zadaniem inwestora i projektantów bÄ™dzie przygotowanie raportu o oddziaÅ‚ywaniu na Å›rodowisko, niezbÄ™dne do uzyskania od Regionalnej Dyrekcji Ochrony Åšrodowiska decyzji o Å›rodowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacjÄ™ przedsiÄ™wziÄ™cia. – Raport zostanie podany do publicznej wiadomoÅ›ci – zapewniaÅ‚ Mariusz Kozera. – Każda ze stron w okreÅ›lonym terminie bÄ™dzie mogÅ‚a skÅ‚adać wnioski i uwagi. Czy bÄ™dÄ… tak uwzglÄ™dniane, jak te skÅ‚adane do MPZP obwodnicy? – pytali mieszkaÅ„cy. Nie tylko mieszkaÅ„cy byli rozczarowani spotkaniem – burmistrz Kazimierz JaÅ„czuk i Andrzej CieÅ›lawski, przewodniczÄ…cy rady miejskiej również sÄ… zdania, że projektanci powinni zaprezentować dwa warianty przebiegu drogi: podano nam jeden, a ci, którzy siÄ™ z nim nie zgadzajÄ…, majÄ… sami wymyÅ›lić drugi, który w efekcie bÄ™dzie podrzÄ™dny – zwracaÅ‚ uwagÄ™ Andrzej CieÅ›lawski.

 

– Domagamy siÄ™ wariantowoÅ›ci. Apelujemy o projekt ominiÄ™cia Parceli i Cieciszewa – mówiÅ‚ podczas debaty burmistrz Kazimierz JaÅ„czuk. Pytania o termin realizacji inwestycji pozostaÅ‚y bez odpowiedzi. Prace nad tzw. ocenÄ… oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko, wobec zapowiadanych protestów lokalnej spoÅ‚ecznoÅ›ci Parceli i Cieciszewa, mogÄ… dÅ‚ugo potrwać. PieniÄ™dzy na budowÄ™ gÅ‚ównej trasy, dróg dojazdowych oraz caÅ‚ej infrastruktury technicznej, m.in. odwodnienia i ekranów akustycznych chroniÄ…cych przed haÅ‚asem, także nie ma i raczej nie bÄ™dzie w najbliższej przyszÅ‚oÅ›ci. WÅ‚adze Mazowsza zapowiadajÄ… poważne oszczÄ™dnoÅ›ci – o 140 mln zÅ‚ mniej na inwestycje w przyszÅ‚ym roku (z czego o 41 mln zÅ‚ mniej na remonty dróg), a w latach 2014–2019 wydatki ogóÅ‚em majÄ… być o 2,3 mld zÅ‚ niższe (na inwestycje – o prawie 1 mld zÅ‚) niż zakÅ‚adaÅ‚y wieloletnie prognozy.

 

– WyglÄ…da na to, że to wÅ‚aÅ›nie ten miliard, który potrzebny jest na budowÄ™ naszej obwodnicy. W tej chwili mówi siÄ™: po roku 2020. Za kilka lat powiedzÄ…: po roku 2030. Może nasze wnuki doczekajÄ… – podsumowuje Ryszard P. z Mirkowa.

 

   
Drukuj