Na nowych zasadach
   

19 października weszÅ‚a w życie znowelizowana ( 29 sierpnia 2014 r.) ustawa – Prawo zamówieÅ„ publicznych (Dz.U. poz. 1232), zgodnie z którÄ… cena nabycia przestanie być jedynym kryterium rozstrzygania przetargów. ZamawiajÄ…cy nie bÄ™dzie zobowiÄ…zany do wyboru najtaÅ„szej oferty tylko najbardziej ekonomicznej.

 

ZmieniajÄ… siÄ™ kryteria oceny ofert. Zgodnie z nowymi przepisami, po 18 października 2014 r. zamawiajÄ…cy może zastosować cenÄ™ jako jedyne kryterium oceny ofert wyÅ‚Ä…cznie w przypadku przedmiotów zamówienia powszechnie dostÄ™pnych na rynku i o ustalonych standardach jakoÅ›ciowych (za wyjÄ…tkiem udziela zamówienia w trybie licytacji elektronicznej). W pozostaÅ‚ych przypadkach, oprócz kryterium cenowego, zamawiajÄ…cy przy wyborze najkorzystniejszej oferty zobowiÄ…zany jest wprowadzić także inne kryteria odnoszÄ…ce siÄ™ do przedmiotu zamówienia, przy czym doboru poszczególnych kryteriów i przypisania im odpowiedniej wagi dokonuje zamawiajÄ…cy przy uwzglÄ™dnieniu specyfiki przedmiotu zamówienia. Przepis ten ma zastosowanie do zamówieÅ„ na dostawy, usÅ‚ugi i na roboty budowlane. Jeżeli cena oferty w opinii zamawiajÄ…cego wydaje siÄ™ rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi jego wÄ…tpliwoÅ›ci co do możliwoÅ›ci wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami sformuÅ‚owanymi przez zamawiajÄ…cego, zmienione przepisy ustanawiajÄ… obowiÄ…zek zwrócenia siÄ™ przez zamawiajÄ…cego do wykonawcy o udzieleniewyjaÅ›nieÅ„ oraz zÅ‚ożenie dowodów uzasadniajÄ…cych wysokość ceny. Udzielenie wyjaÅ›nieÅ„ odnoÅ›nie rażąco niskiej ceny powinno nastÄ…pić „w szczególnoÅ›ci, gdy cena oferty jest niższa o 30 proc. od wartoÅ›ci zamówienia lub o 30 proc. Å›redniej arytmetycznej cen wszystkich zÅ‚ożonych ofert”.

 

Wykonawca, by speÅ‚nić warunki udziaÅ‚u w postÄ™powaniu o udzielenie zamówienia publicznego, może polegać m.in. na zdolnoÅ›ciach finansowych lub ekonomicznych innych podmiotów, jednak jest zobowiÄ…zany udowodnić zamawiajÄ…cemu, że bÄ™dzie mógÅ‚ polegać na tych zdolnoÅ›ciach w trakcie realizacji zamówienia. ZamawiajÄ…cymoże badać zdolność finansowÄ… lub ekonomicznÄ… podmiotu trzeciego żądajÄ…c przedÅ‚ożenia dokumentów odnoszÄ…cych siÄ™ do podmiotu trzeciego, takich jak: sprawozdanie finansowe, informacja banku potwierdzajÄ…ca wysokość posiadanych przez podmiot trzeci Å›rodków finansowych lub zdolność kredytowÄ… oraz inne dokumenty okreÅ›lone przez zamawiajÄ…cego w ogÅ‚oszeniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). Ustawa wprowadza solidarnÄ… (jeden za wszystkich, wszyscy za jednego) odpowiedzialność trzeciego podmiotu (lub kilku podmiotów), który zobowiÄ…zaÅ‚ siÄ™ do udostÄ™pnienia swoich zasobów finansowych, wiedzy i potencjaÅ‚u technicznego, z wykonawcÄ… za szkodÄ™ zamawiajÄ…cego powstaÅ‚Ä… wskutek nieudostÄ™pnienia zasobów.

 

Jak w praktyce bÄ™dÄ… wyglÄ…daÅ‚y nowe przetargi, przekonamy siÄ™ już wkrótce. wszystko zależeć bÄ™dzie od zapisów SIWZ i procentowej wyceny wagi poszczególnych kryteriów. W niektórych krajach Unii Europejskiej system jest prosty: odrzucana jest najniższa i najwyższa oferta, wybierana jest najbliższa Å›redniej z pozostaÅ‚ych ofert.

   
Drukuj