Grunt to rodzinka autor: GRAŻYNA MATUSIK-TOMASZEWSKA
   

Korupcja to nie tylko Å‚apówki, choć przede wszystkim tak przyzwyczailiÅ›my siÄ™ jÄ… widzieć. Korupcja to także nepotyzm – zatrudnianie w publicznych urzÄ™dach i jednostkach czÅ‚onków rodziny, przyjacioÅ‚, znajomych. O ile na Å‚apówki z pewnoÅ›ciÄ… przyzwolenia spoÅ‚ecznego nie ma, o tyle z nepotyzmem sprawa nie jest już tak prosta. NiechÄ™tnie bowiem widzimy zatrudnianie czyichÅ› pociotków, szwagrów i znajomych, ale gdyby to nam kuzyn albo przyjaciel zaproponowaÅ‚ intratne stanowisko...

 

W Indeksie Percepcji Korupcji, opublikowanym
w ubiegłym roku przez Transparency International,
Polska znalazÅ‚a siÄ™ na 58. miejscu spoÅ›ród badanych
180 krajów. WÅ›ród krajów Unii Europejskiej
wypadamy jeszcze gorzej – wyższy poziom korupcji
występuje tylko w Rumunii i Bułgarii. Zachowania
korupcyjne nie występują w tych krajach,
w których nie ma na nie spoÅ‚ecznego przyzwolenia.
Tradycyjnie już od wielu lat najniższy poziom
korupcji odnotowywany jest w krajach skandynawskich
i Wielkiej Brytanii.Wwielu krajach nepotyzm,
jako jeden z przejawów korupcji, jest przestÄ™pstwem
przeciwko kodeksowi etycznemu urzÄ™dników
i osobie przyłapanej na tego typu praktykach
uniemożliwia dalszą służbę publiczną.

Reforma samorządu terytorialnego, wprowadzona ustawą z 8 marca 1990 r., na szczeblu gmin niewiele zmieniła. W myśl ustawy, organem stanowiącym i kontrolnym gminy jest rada gminy (lub rada miejska), a burmistrz i podległy mu urząd gminy jest organem wykonawczym. O wielu sprawach nadal jednak decydują lokalne układy i powiązania. I chociaż często krytykujemy kumoterstwo, to jeżeli sami mamy możliwość skorzystać ze znajomości, chętnie to czynimy.

 

Zdaniem ponad 30 proc. polskich urzÄ™dników, nepotyzm, czyli zatrudnianie lub popieranie czÅ‚onków rodziny lub znajomych, nie jest niczym nagannym. Zatrudnienie kilku wybranych osób uruchamia swego rodzaju Å‚aÅ„cuszek – oni również majÄ… przyjacióÅ‚, znajomych i krewnych.W niektórych urzÄ™dach miast i gmin dochodziÅ‚o do sytuacji, w której blisko 30 proc. zatrudnionych w urzÄ™dzie lub jednostce podlegÅ‚ej samorzÄ…dowi Å‚Ä…czyÅ‚o pokrewieÅ„stwo. Do niedawna ustawa samorzÄ…dowa zezwalaÅ‚a na zatrudnianie w urzÄ™dach gminy radnych i ich krewnych. Znowelizowana ustawa zabrania zatrudniania radnych w urzÄ™dach ich gmin, dopuszcza jednak możliwość zatrudniania ich krewnych. CzÅ‚onkowie rodzin radnych (dzieci, wspóÅ‚małżonkowie) zatrudniani sÄ… w jednostkach budżetowych samorzÄ…du gminnego i radny zobowiÄ…zany do kontroli tych jednostek przymyka oko na nieprawidÅ‚owoÅ›ci – przecież kontroluje czÅ‚onka rodziny. Oprócz administracji system powiÄ…zaÅ„ rodzinnych i towarzyskich dotyczy np. komisji przetargowych czy konkursowych.

 

Walka z korupcjÄ…, rozumiana jako Å›ciganie i karanie takich praktyk, nie rozwiÄ…zuje problemu. W opinii socjologów, to leczenie objawów, a nie przyczyn choroby. Najważniejszym zadaniem jest opracowanie takich procedur i regulacji, które eliminowaÅ‚yby korupcjogenne sytuacje

 

W badaniach socjologicznych dotyczÄ…cych korupcji, przeprowadzanych przez FundacjÄ™ im. Stefana Batorego na liÅ›cie grzeszników samorzÄ…dy zajmujÄ… trzecie miejsce. I problemem nie jest branie Å‚apówek, ale wÅ‚aÅ›nie praktyki nepotyczne, uznaniowość decyzji, omijanie procedur konkursowych i przetargowych. Walka z korupcjÄ…, rozumiana jako Å›ciganie i karanie takich praktyk, nie rozwiÄ…zuje problemu. W opinii socjologów, to leczenie objawów, a nie przyczyn choroby. Najważniejszym zadaniem jest likwidacja przyczyn, opracowanie takich procedur i regulacji, które eliminowaÅ‚yby korupcjogenne sytuacje.

 

Wiele zależy również od samej organizacji pracy urzÄ™du: okreÅ›lenia zakresu obowiÄ…zków pracowników, dokÅ‚adnego okreÅ›lenia kompetencji i odpowiedzialnoÅ›ci za podejmowane decyzje. I chociaż wiÄ™kszość pracowników samorzÄ…dowych pracuje bez zarzutu, również w naszej gminie tryb podejmowania niektórych decyzji budzi uzasadnione wÄ…tpliwoÅ›ci. Jeżeli w pracy samorzÄ…du nie sÄ… przestrzegane podstawowe zasady: jawność dziaÅ‚aÅ„, peÅ‚na ich przejrzystość, rozliczalność, personalna odpowiedzialność, prowadzenie konsultacji spoÅ‚ecznych, to trudno marzyć o wyeliminowaniu nepotyzmu, kumoterstwa i uznaniowoÅ›ci. Jak można mówić o jawnoÅ›ci, jeÅ›li na wniosek o udzielenie informacji publicznej nasz urzÄ…d miasta rzadko kiedy odpowiada w terminie, a odpowiedź jest z reguÅ‚y co najmniej niewyczerpujÄ…ca. NiedociÄ…gnięć jest znacznie wiÄ™cej: nierealizowane wnioski i uchwaÅ‚y rady miejskiej zapeÅ‚niajÄ… w urzÄ™dzie szuflady, zalecenia pokontrolne Regionalnej Izby Obrachunkowej – po kolejnych monitach radnych – realizowane sÄ… z kilkuletnim opóźnieniem, nie jest możliwe przeprowadzenie audytu zewnÄ™trznego. Konsultacje spoÅ‚eczne czy wspóÅ‚dziaÅ‚anie z mieszkaÅ„cami to Å›wietnie brzmiÄ…ce hasÅ‚a wyborcze. W rzeczywistoÅ›ci wyglÄ…dajÄ… tak: 400 zarzutów do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego odrzuconych w póÅ‚ godziny. Co interesujÄ…ce, pod gÅ‚osowanie poddawane jest „nieuwzglÄ™dnienie wniosku”. PokrÄ™tna konstrukcja pytania: „kto jest za nieuwzglÄ™dnieniem” raczej nie Å›wiadczy o chÄ™ci wspóÅ‚dziaÅ‚ania z mieszkaÅ„cami. Kolejnym ważnym czynnikiem sprzyjajÄ…cym uznaniowoÅ›ci decyzji jest brak rzetelnej informacji. Interesanci szukajÄ…cy informacji, które w innych gminach można znaleźć na stronach internetowych urzÄ™dów, traktowani sÄ… w niektórych wydziaÅ‚ach jak uciążliwi natrÄ™ci.

 

W Biuletynie Informacji Publicznej Konstancina- Jeziorny brakuje wielu aktualnych wiadomoÅ›ci, dane wprowadzane sÄ… z wielomiesiÄ™cznym opóźnieniem, albo nie ma ich wcale (np. wnioski i interpelacje radnych). Trudno uwierzyć, że ostatnia interpelacja radnego zÅ‚ożona zostaÅ‚a 6 lutego 2008 r., czyli ponad póÅ‚tora roku temu (stan na 24 lipca 2009 r.). Nieaktualne sÄ… podane skÅ‚ady osobowe komisji rady miejskiej i terminy dyżurów radnych.

 

Sprawnie dziaÅ‚ajÄ…cy urzÄ…d stanowi o jakoÅ›ci codziennego życia mieszkaÅ„ców.W gminach sprawnie zarzÄ…dzanych mieszkaÅ„cy mogÄ… korzystać z przewodnika po usÅ‚ugach (opracowanego przez kompetentnych urzÄ™dników) i z aktywnej strony internetowej, mogÄ… liczyć na terminowÄ… odpowiedź w swoich sprawach. A zatwierdzony budżet jest dokumentem obowiÄ…zujÄ…cym przez caÅ‚y rok, zaÅ› comiesiÄ™czne uaktualnianie go jest praktykÄ… nieznanÄ….

 

MieszkaÅ„com znane sÄ… kadencyjne plany inwestycji – gdzie i kiedy zostanie utwardzona droga, uÅ‚ożony chodnik, czy wykonane zostanÄ… przyÅ‚Ä…cza kanalizacyjne. U nas po trzech latach tÅ‚umaczenia, że nie można utwardzić nawierzchni jakiejÅ› ulicy do czasu skanalizowania caÅ‚ego obszaru, z nie wiadomych powodów utwardza siÄ™ jÄ… ekspresowo, bez poÅ‚ożenia rur kanalizacyjnych. To, że nie byÅ‚a ujÄ™ta w planach inwestycji na dany rok to oczywiste.

 

Również kwestia tzw. warunków zabudowy budzi wÄ…tpliwoÅ›ci. W myÅ›l ustawy uzdrowiskowej, do czasu uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego burmistrz z mocy prawa zawiesza wydawanie decyzji o warunkach zabudowy. A w Konstancinie na terenach nie objÄ™tych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nadal siÄ™ buduje. MieszkaÅ„com trudno uwierzyć, że wszystkie warunki zabudowy zostaÅ‚y wydane kilka lat temu. Nic dziwnego, że traktujÄ… takie decyzje jako uznaniowe.

 

Kolejne opcje polityczne startujÄ…ce w wyborach deklarujÄ… walkÄ™ z szeroko rozumianÄ… korupcjÄ…, i wszystkie po wygranych wyborach szybko zapominajÄ… ogÅ‚oszonych hasÅ‚ach.W zamian za poparcie w wyborach oferujÄ… wyborcom stanowiska, obiecujÄ… zaÅ‚atwienie istotnych dla nich spraw – oddanie gruntu w nieodpÅ‚atne użytkowanie wieczyste, dzierżawÄ™ lokalu gminnego, przydziaÅ‚ lokalu komunalnego, odrolnienie gruntów. Korupcja wyborcza (art. 250a kodeksu karnego) wystÄ™puje na wszystkich szczeblach samorzÄ…du, w gminnych strukturach również. SwoiÅ›cie rozumiana polityka prorodzinna, czyli nepotyzm, kumoterstwo, kupczenie stanowiskami i przywilejami oraz nadużywanie wÅ‚adzy publicznej, to codzienne zjawiska naszego życia publicznego.

 

Uzdrowienie sytuacji i powstrzymanie takich praktyk wymaga staÅ‚ej kontroli zarówno spoÅ‚ecznej, jak i ze strony organów do tego powoÅ‚anych, a przede wszystkim egzekwowania prawa.

   
Drukuj