Wagonikiem do Kabat autor: MATEUSZ ZAREMBA
   

NiekoÅ„czÄ…ce siÄ™ caÅ‚odobowe korki na drogach, autobusy kursujÄ…ce raz na godzinÄ™, albo i rzadziej, mgliste obietnice obwodnicy i podmiejskich pociÄ…gów do Warszawy – to komunikacyjna codzienność mieszkaÅ„ców Konstancina. A może zamiast tego szybka kolejka nadziemna do stacji metra Kabaty?

 

 

Persona Rapid Transit

ZespóÅ‚ profesora WÅ‚odzimierza ChoromaÅ„skiego z Politechniki Warszawskiej opracowaÅ‚ projekt doÅ›wiadczalnej linii PRT w podwarszawskich ZÄ…bkach

 

 

Jednym z coraz popularniejszych w ostatnich latach pomysÅ‚ów na rozÅ‚adowanie miejskich korków jest system transportu nadziemnego PRT, czyli Persona Rapid Transit. W Polsce nosi on nazwÄ™ SITIN – System Indywidualnego Transportu Inteligentnego i Napowietrznego. PRT jest jednÄ… z najbardziej zawansowanych technik transportu, która Å‚Ä…czy w sobie cechy transportu publicznego i indywidualnego. Polega na poruszaniu siÄ™ wagonikami nad powierzchniÄ… ziemi. PRT przypomina górskÄ… kolejkÄ™ linowÄ…, tyle tylko, że poruszajÄ…cÄ… siÄ™ nie tylko w górach, ale także w terenie pÅ‚askim. W wagonikach, przystosowanych dla osób niepeÅ‚nosprawnych, zmieszczÄ… siÄ™ cztery osoby. Podróż odbywa siÄ™ z punktu do punktu, bez przystanków poÅ›rednich. Najistotniejsze zalety PRT to przede wszystkim wykorzystanie niezagospodarowanej przestrzeni nad ziemiÄ… i bezpieczeÅ„stwo, bo wagoniki poruszajÄ… siÄ™ bezkolizyjnie. PRT jest także przyjazne dla Å›rodowiska, ponieważ pochÅ‚ania bardzo maÅ‚o energii i nie emituje dwutlenku wÄ™gla do atmosfery. Ten rodzaj komunikacji jest również przyjazny dla ludzkiego ucha, co jest istotne szczególnie w przypadku osób mieszkajÄ…cych wzdÅ‚uż tras, po których poruszajÄ… siÄ™ kolejki – w zaÅ‚ożeniu poziom haÅ‚asu nie przekracza 50 dB. Kolejna zaleta to wyeliminowanie korków i oszczÄ™dność czasu – prÄ™dkość maksymalna kolejki może dochodzić do 50 km/h.

 

W przyszłości PRT będzie stałym elementem
wielkomiejskiego krajobrazu

Wprowadzenie PRT do miast na masowÄ… skalÄ™ budzi na razie wÄ…tpliwoÅ›ci, albowiem miasta nie majÄ… żadnego doÅ›wiadczenia w budowie i eksploatacji nadziemnych kolejek. Obecnie pracuje siÄ™ nad udoskonalaniem PRT oraz dopracowuje siÄ™ kwestie bezpieczeÅ„stwa pasażerów w razie ewentualnej awarii oraz kwestie zwiÄ…zane z caÅ‚Ä… infrastrukturÄ…, wÅ‚Ä…czywszy w to konserwacjÄ™ systemu. Poza problemami technicznymi istotnÄ… sprawÄ…, którÄ… także należy uregulować przed wprowadzeniem sytemu, jest stworzenie rozwiÄ…zaÅ„ prawych uwzglÄ™dniajÄ…cych PRT.

 

Koncepcja Personal Rapid Transit zostaÅ‚a stworzona w latach 50. ubiegÅ‚ego wieku przez amerykaÅ„skiego planistÄ™ transportu miejskiego Donna Fichtera. Próby wprowadzenia systemu transportu nadziemnego, podejmowane na różnych kontynentach od lat 50. do lat 70., koÅ„czyÅ‚y siÄ™ jednak niepowodzeniami. Pod koniec lat 90. powrócono do idei PRT, która tym razem ma duże szanse stać siÄ™ panaceum na problemy komunikacji miejskiej. W Polsce prace nad tym systemem prowadzone sÄ… od 2006 r. na Politechnice Warszawskiej przez zespóÅ‚ profesora WÅ‚odzimierza ChoromaÅ„skiego.

 

Personal Rapid Transit jest powoli wprowadzany w różnych krajach. Wszystko wskazuje na to, że najszybciej zadomowi siÄ™ na Wyspach Brytyjskich. Również w Polsce w Opolu i Warce wÅ‚adze miast wyraziÅ‚y chęć zbudowania nowych sieci transportowych. Nad możliwoÅ›ciÄ… wprowadzenia systemu zastanawia siÄ™ też samorzÄ…d Piaseczna. Polska ma duże możliwoÅ›ci wykorzystania SITIN. Poza budowÄ… sieci komunikacyjnych w dużych aglomeracjach miejskich, można za pomocÄ… nadziemnej kolejki Å‚Ä…czyć centra miast z lotniskami lub innymi ważnymi obiektami znajdujÄ…cymi siÄ™ na peryferiach. KolejkÄ™ nadziemnÄ… można też wykorzystać w miastach o specyficznym uksztaÅ‚towaniu terenu, jak np. Zakopane, czy Karpacz. MożliwoÅ›ci wykorzystania PRT jest bardzo dużo – jest to rozwiÄ…zanie uniwersalne i nadajÄ…ce siÄ™ do zastosowania w różnych miejscach oraz warunkach.

 

Wagoniki kolejki nadziemnej przypominajÄ… te,
które znamy z górskich kolejek linowych

Do Rady Miejskiej Konstancina-Jeziorny zgÅ‚osili siÄ™ przedsiÄ™biorcy z pomysÅ‚em poÅ‚Ä…czenia kolejkÄ… nadziemnÄ… Konstancina-Jeziorny ze stacjÄ… metra Kabaty. Warto poważnie zastanowić nad takim rozwiÄ…zaniem, bo jednÄ… z najwiÄ™kszych bolÄ…czek naszego miasta sÄ… zakorkowane drogi dojazdowe. Trzeba też brać pod uwagÄ™ fakt, że mieszkamy w uzdrowisku, wiÄ™c kwestie ochrony Å›rodowiska powinny być jednym z priorytetów polityki gminy. Argumentem, który przemawia za PRT, sÄ… stosunkowo niskie koszty zarówno budowy, jak i eksploatacji, a co za tym idzie przewozu pasażerów. Cena wybudowania jednego kilometra linii wraz z wagonikami wynosi okoÅ‚o15 mln zÅ‚, a szacowane koszty przejazdu powinny być zbliżone do tych, jakie ponosimy korzystajÄ…c z tradycyjnych Å›rodków transportu miejskiego. OdlegÅ‚ość miÄ™dzy StarÄ… PapierniÄ… a stacjÄ… metra Kabaty wynosi zaledwie ok. 7,5 km (jadÄ…c samochodem). RozwiÄ…zanie to jest naprawdÄ™ godne uwagi, nie tylko dlatego, że mogÅ‚oby ono znacznie przyÅ›pieszyć przejazdy do Warszawy. Warto, by pomysÅ‚ ten zostaÅ‚ zrealizowany również dla podniesienia prestiżu gminy. A sama kolejka byÅ‚aby nie tylko dogodnym dla mieszkaÅ„ców i kuracjuszy Å›rodkiem transportu, ale mogÅ‚aby również stać siÄ™ atrakcjÄ… turystycznÄ….


Opracowano na podstawie: „PrzeglÄ…d ITS”, nr 7/8 2008

   
Drukuj