Z GÓRY KALWARII DO WARSZAWY autor: GRAŻYNA MATUSIK-TOMASZEWSKA, MAGDA ANDRZEJEWICZ
   

Z remontem odcinka drogi wojewódzkiej nr 724, przebiegajÄ…cym przez teren naszej gminy, mieszkaÅ„cy wiÄ…zali ogromne nadzieje. Szczególnie niecierpliwie czekali na likwidacjÄ™ wÄ…skiego gardÅ‚a na wjeździe do miasta i przedÅ‚użenie dwupasmówki do ul. Mirkowskiej. – Może wreszcie skoÅ„czÄ… siÄ™ gigantyczne korki – marzyli kierowcy. LiczyliÅ›my wrÄ™cz na cud nad JeziorkÄ….

 

Wjazd do Konstancina

Wjazd do Konstancina już nam nie straszny

 

Od stycznia narzekaliÅ›my na objazdy i utrudnienia w ruchu. Ale żeby byÅ‚o lepiej, najpierw musiaÅ‚o być gorzej. Drogowcom też nie byÅ‚o Å‚atwo prowadzić prace na ulicach, na których nie zamkniÄ™to ruchu.

 

W trakcie remontu drogi nie tylko poszerzono wjazd, ale również caÅ‚kowicie przebudowano szczególnie korkotwórcze skrzyżowania. Na skrzyżowaniu ulic Warszawskiej i Mirkowskiej zainstalowano sygnalizacjÄ™ Å›wietlnÄ…, wybudowano dwa nowe ronda tzw. turbinowe: na skrzyżowaniu ul.Warszawskiej z ul. BorowÄ… oraz przy siedzibie Polskich Sieci Energetycznych, na których również zainstalowano sygnalizacjÄ™. Na tym drugim rondzie, zwÅ‚aszcza rano ruch jest bardzo duży: do PSE przyjeżdża kilkuset pracowników, a do zlokalizowanej po drugiej stronie jezdni SzkoÅ‚y AmerykaÅ„skiej ok. godz. 8.00 od strony Warszawy nadjeżdża kilkaset samochodów, którymi rodzice dowożą dzieci do szkoÅ‚y. Po uruchomieniu Å›wiateÅ‚ na próbÄ™, okazaÅ‚o siÄ™, że organizacja ruchu na nowych rondach jest jednak kompletnie nieprzystosowana do jego natężenia.

 

Kierowcy narzekajÄ… na oznakowanie nowej drogi, szczególnie na poziome znaki na jezdni. – W kierunku Warszawy poszerzenie zaczyna siÄ™ kilkadziesiÄ…t metrów przed ul. MirkowskÄ…: przy sklepie API ustawiamy siÄ™ na Å›rodkowym pasie jazdy na wprost, ale po przejechaniu skrzyżowania z MirkowskÄ… jesteÅ›my na lewym pasie. Dalej, po pokonaniu ronda przy ul. Borowej, znów jesteÅ›my na prawym pasie, który za nastÄ™pnym rondem przy PSE okazuje siÄ™ Å›lepym pasem (przystanek autobusowy) – wylicza zaprzyjaźniony taksówkarz. – Musimy wiÄ™c szybko odbić na lewo, a to już może stwarzać zagrożenie dla innych pojazdów. Taki slalom po jezdni przy wiÄ™kszym ruchu bÄ™dzie dość niebezpieczny.

 

Przebudowano również dalsze odcinki drogi. Na drodze pojawiÅ‚y siÄ™ tzw. lewoskrÄ™ty, nowe chodniki oraz tam, gdzie można byÅ‚o, Å›cieżki rowerowe. Na caÅ‚ym konstanciÅ„skim odcinku drogi, od wjazdu do miasta do ul. Od Lasu, wymienione zostaÅ‚y latarnie. I choć nowe pastoraÅ‚y nie wszystkim siÄ™ podobajÄ…, trzeba przyznać, że wjazd do Konstancina wyglÄ…da naprawdÄ™ imponujÄ…co. Może rzeczywiÅ›cie ich cena nie budzi entuzjazmu – 177 sztuk kosztowaÅ‚o 0,5 mln zÅ‚, ale efekt warty byÅ‚ tych nakÅ‚adów. Do zapiÄ™cia inwestycji na ostatni guzik zostaÅ‚a tylko kosmetyka: nowe znaki drogowe oraz oznakowanie przejść dla pieszych i wysepek na jezdni. Czekamy na uruchomienie sygnalizacji Å›wietlnej na caÅ‚ej dÅ‚ugoÅ›ci drogi i odblokowanie pasów przed rondami. ZostaÅ‚o też do posprzÄ…tania zaplecze budowy: na bocznych uliczkach od ul. Wilanowskiej nadal stojÄ… przenoÅ›ne toalety, z których korzystaÅ‚y ekipy pracowników.

 

No i najważniejsze: nowy most – już gotowy, ale jeszcze nie odebrany przez nadzór budowlany (może zanim ten numer „Naszego Miasta – FMK” trafi do czytelników, bÄ™dziemy jeździć już nowym mostem). 21 października wykonawca prac zÅ‚ożyÅ‚ do wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego komplet dokumentacji niezbÄ™dnej do wydania pozwolenia na użytkowanie mostu. Pierwotnie planowany termin zakoÅ„czenia budowy pod koniec czerwca byÅ‚ kilkakrotnie przesuwany – w trakcie prac najpierw natrafiono na fragmenty starej grobli, a z powodu ulewnych deszczy w lipcu poziom wody w Jeziorce przekroczyÅ‚ stan alarmowy i wykonawcy musieli przerwać prace, bo w pewnym momencie woda byÅ‚a tuż pod pÅ‚ytÄ… nowo budowanego mostu.

 

Po mieÅ›cie bÄ™dzie jeździć siÄ™ lepiej. LewoskrÄ™ty umożliwiÄ… skrÄ™canie w boczne ulice bez wstrzymywania ruchu, ronda po odblokowaniu wszystkich pasów powinny być bardziej wydolne, ale poszerzenie ul. Warszawskiej i zlikwidowanie wÄ…skiego gardÅ‚a wcale nie skróciÅ‚o czasu dojazdu do Warszawy, a zamiast zmniejszyć korki, tylko je przesunęło. PrzyczynÄ… zatorów jest nie tyle duży ruch lokalny, ile tranzyt i źle ustawione Å›wiatÅ‚a przy skrzyżowaniach z ulicami EuropejskÄ… i Vogla na drodze do Wilanowa. Najpierw zatrzymujÄ… nas Å›wiatÅ‚a w Powsinku, a kiedy ruszamy, Å›wiatÅ‚a przy ul. Vogla natychmiast zmieniajÄ… siÄ™ na czerwone i za chwilÄ™ trzeba siÄ™ znów zatrzymywać. Takie wyregulowanie Å›wiateÅ‚ powoduje, że teraz korek zaczyna siÄ™ już od Powsina. Po poszerzeniu ul. PuÅ‚awskiej korki na drodze Piaseczno – Warszawa też nie zmniejszyÅ‚y siÄ™, a wrÄ™cz przeciwnie sÄ… jeszcze wiÄ™ksze. Jak powiedziaÅ‚ nam jeden z inżynierów ruchu z powiatu, nie jest to wina samochodów mieszkaÅ„ców powiatu. – Każda droga z poÅ‚udnia Mazowsza przez WarszawÄ™, na póÅ‚noc, Å›ciÄ…ga tranzyt. Na dodatek Warszawa tak ustawia Å›wiatÅ‚a, żeby do miasta nie wjeżdżaÅ‚o wiÄ™cej samochodów niż dotychczas, dlatego korki przesuwajÄ… siÄ™. Budowa obwodnicy Konstancina zmniejszy ruch w mieÅ›cie, co dla mieszkaÅ„ców też jest ogromnie ważne, ale pomoże na krótko, bo do obwodnicy też trzeba dojechać – wyjaÅ›nia. Trwale sytuacjÄ™ może poprawić sprawny, wygodny, punktualny transport publiczny i budowa szybkiej kolei podmiejskiej.

 

* * *


most na Jeziorce

Most gotowy. Czekamy na pozwolenie na użytkowanie

 

Za kilka dni nowy most na Jeziorce zostanie otwarty i wtedy dopiero (gdy po nowej drodze, już bez objazdu, pojadÄ… te tiry z poÅ‚udnia, które jeszcze teraz wybierajÄ… innÄ… trasÄ™) bÄ™dziemy mogli ocenić, na ile przebudowa drogi wojewódzkiej 724 usprawniÅ‚a ruch w mieÅ›cie. Razem z samochodami osobowymi od strony Góry Kalwarii wjadÄ… na drogÄ™ wielotonowe ciężarówki i pojadÄ… przez miasto-ogród, jedyne na Mazowszu uzdrowisko. – Potężne tiry czÄ™sto jeżdżą caÅ‚ymi stadami. Aż strach pomyÅ›leć, co bÄ™dzie po otwarciu mostu – mówi mieszkaniec jednego z bloków na Grapie.

 

Wszelkie wysiÅ‚ki samorzÄ…du,mieszkaÅ„ców i lokalnych stowarzyszeÅ„, zmierzajÄ…ce do ograniczenia ruchu wielotonowych samochodów ciężarowych, speÅ‚zÅ‚y na niczym. OochronÄ™ Å›rodowiska i bezpieczeÅ„stwo pieszych upomina siÄ™ w liÅ›cie do marszaÅ‚ka województwa Adama Struzika Towarzystwo MiÅ‚oÅ›ników PiÄ™kna i Zabytków Konstancina i zwraca siÄ™ do niego z proÅ›bÄ… o wprowadzenie ograniczeÅ„ tonażowych dla ruchu ciężkich pojazdów poruszajÄ…cych siÄ™ drogami wojewódzkimi 724 i 721, które przebiegajÄ… przez teren miasta i gminy. „Z naszych dÅ‚ugoletnich obserwacji wynika, że ruch wielotonowych pojazdów ciężarowych ciÄ…gle roÅ›nie” – argumentujÄ… autorzy listu i dodajÄ…, że obie drogi nie sÄ… do takiego ruchu przystosowane.

 

Ruch tranzytowy przez centrum miasta w znaczÄ…cy sposób utrudnia życie mieszkaÅ„com i stwarza realne zagrożenie na drogach: trasa 721 z Piaseczna do Konstancina-Jeziorny (ul. PuÅ‚askiego) pozbawiona jest chodników i poboczy.

 

Na swoje pismo Towarzystwo otrzymaÅ‚o odpowiedź podpisanÄ… przez Mazowiecki ZarzÄ…d Dróg Wojewódzkich. MZDW nie zgadza siÄ™, by tiry omijaÅ‚y Konstancin. UrzÄ™dnicy twierdzÄ…, że w zeszÅ‚ym roku ciężki ruch na miejskich odcinkach tras 724 i 721 stanowiÅ‚ najwyżej 4,6 proc. caÅ‚ego ruchu. Zdaniem MZDW, ciężki ruch ma tu charakter lokalny (np. dostarczanie towaru do miejscowych i okolicznych supermarketów).

 

– Wczoraj, w ciÄ…gu godziny, ul. WilanowskÄ… przejechaÅ‚y cztery wielkie cementowozy. JechaÅ‚y tak, że szklanki na stole dzwoniÅ‚y. Ciekawe, w którym konstanciÅ„skim sklepie cementownia Ożarów ma swoje stoisko, i sprzedaje takie iloÅ›ci cementu – zastanawia siÄ™ mieszkanka ul. Wilanowskiej.

 

„Proponowana eliminacja ruchu ciężkiego niewÄ…tpliwie wywoÅ‚aÅ‚aby protesty miejscowych przedsiÄ™biorców i utrudniÅ‚aby realizacjÄ™ usÅ‚ug komunalnych” – czytamy w piÅ›mie MZDW. PrzedsiÄ™biorców miejscowych, których dotknęłoby takie ograniczenie, mamy niewielu, chyba tylko sÅ‚ynna asfalciarnia, a o ograniczeniu usÅ‚ug komunalnych nie ma mowy, wystarczy na znaku zakazu tabliczka: nie dotyczy ZGK i sÅ‚użb miejskich.

 

UrzÄ™dnicy twierdzÄ…, że nie ma możliwoÅ›ci poprowadzenia objazdów innÄ… drogÄ…, bo takiej nie ma i zapewniajÄ… również, że przebudowana droga 724 bÄ™dzie wytrzymalsza i „uwzglÄ™dni potrzeby ochrony Å›rodowiska”. Wyprowadzenie tirów poza teren miasta bÄ™dzie możliwe dopiero po wybudowaniu obwodnicy Konstancina. O obwodnicy jest mowa w „Strategii rozwoju województwa mazowieckiego do 2020 r.”, ale o żadnych konkretnych dziaÅ‚aniach nie sÅ‚ychać. Nawet przebieg planowanej obwodnicy nie zostaÅ‚ jeszcze ostatecznie uzgodniony.

 

PetycjÄ™ do urzÄ™du marszaÅ‚kowskiego skierowaÅ‚ również zarzÄ…d osiedla Grapa. Pod pismem, w którym mieszkaÅ„cy osiedla domagajÄ… siÄ™ by na odcinku drogi 724 od Góry Kalwarii do Warszawy wprowadzić zakaz ruchu ciężarówek ważących ponad 12 t, podpisaÅ‚o siÄ™ ponad 300 osób. Autorzy petycji zwracajÄ… też uwagÄ™ na ryzyko wypadków (droga biegnie przez Å›rodek osiedla), których byÅ‚o tu już kilka.MieszkaÅ„cy sÄ… zdeterminowani i zapowiadajÄ…, że gotowi sÄ… na bardziej radykalne formy protestu: pikiety i blokady rond.

 

Pismo do marszaÅ‚ka w sprawie tirów wystosowaÅ‚ także burmistrz naszej gminy Kazimierz JaÅ„czuk. Prosi on, by marszaÅ‚ek wprowadziÅ‚ na drogach wojewódzkich „na terenie gminy, a zwÅ‚aszcza miasta” zakaz ruchu ciężarówek o masie powyżej 12 t. Z kolei wiceburmistrz Ryszard MachaÅ‚ek zwróciÅ‚ siÄ™ do starosty, by na drogach powiatowych wyeliminować ruch samochodów ważących wiÄ™cej niż 3,5 t.

 

Wprowadzenie zakazów, a Å›ciÅ›lej biorÄ…c egzekwowanie przestrzegania ich, nie rozwiÄ…zaÅ‚oby problemu, ale z pewnoÅ›ciÄ… poprawiÅ‚oby sytuacjÄ™ na drogach wojewódzkich i zwiÄ™kszyÅ‚o bezpieczeÅ„stwo mieszkaÅ„ców. Na poczÄ…tek może warto chociaż naszÄ… straż miejskÄ… wyposażyć w fotoradar. Na wyremontowanym odcinku od Góry Kalwarii do objazdu mostu już dziÅ› ciężarówki pÄ™dzÄ… jak szalone. Straż miejska miaÅ‚aby wielu klientów. Systematyczne kontrole prÄ™dkoÅ›ci oraz Inspekcji Transportu Drogowego może zniechÄ™ciÅ‚yby kierowców tirów do wybierania tej drogi.


tirJeden tir niszczy nawierzchniÄ™ drogi tak, jak 163 840 samochodów osobowych.

 

Rocznie w wypadkach z udziaÅ‚em tirów ginie w Polsce blisko 400 osób.

 

Na 100 wypadków z udziaÅ‚em tirów Å›miertelnie koÅ„czy siÄ™ 19 (Å›rednia dla wszystkich wypadków to 11).

 

Prawdopodobieństwo, że wypadek z udziałem tira skończy się dla nas śmiertelnie, wynosi 30 proc.

 

Dzieci mieszkajÄ…ce przy ruchliwych ulicach, zwÅ‚aszcza tranzytowych, sÄ… szeÅ›ciokrotnie bardziej narażone na wystÄ…pienie nowotworów.

 

Protesty mieszkaÅ„ców naszej gminy wpisujÄ… siÄ™ w ogólnopolskÄ… kampaniÄ™ spoÅ‚ecznÄ… „Tiry na tory”, która ma na celu wyeliminowanie poruszania siÄ™ tirów po drogach publicznych i przeniesienie transportu ciężkiego na linie kolejowe. Polska ma najwiÄ™kszÄ… w Europie flotÄ™ ciężarówek, a ich udziaÅ‚ w przewozach systematycznie roÅ›nie. WedÅ‚ug prognozy zawartej w projekcie „Strategii Rozwoju Transportu” przygotowanej przez Ministerstwo Infrastruktury, do 2030 r. liczba przewozów wykonywanych ciężarówkami może wzrosnąć nawet o 82 proc. Tiry, jeżdżąc polskimi drogami, czÄ™sto nieprzystosowanymi do tak ciężkiego i dużego ruchu, stwarzajÄ… realne zagrożenie: rozjeżdżajÄ… drogi, niszczÄ… Å›rodowisko i zabijajÄ…. Wolontariusze kampanii „Tiry na tory” zebrali pod petycjÄ… do premiera już prawie 60 tys. podpisów. Podobna kampania obywatelska w Szwajcarii zakoÅ„czyÅ‚a siÄ™ sukcesem. Organizacja Alpen-Initiative doprowadziÅ‚a do zapisania w szwajcarskiej konstytucji zasady, że transport przez Alpy odbywać siÄ™ bÄ™dzie kolejÄ…. WiÄ™cej informacji o podpisach pod petycjÄ… można znaleźć na stronie www.tirynatory.pl.

 

 

JAK MIESZKAŃCY OCENIAJĄ EFEKTY PRZEBUDOWY?


• Cieszymy siÄ™, że to już koniec budowy. Choć w godzinach szczytu niewiele siÄ™ zmieniÅ‚o, w pozostaÅ‚ej części dnia korków nie ma. Szybko zapomnieliÅ›my, że byÅ‚y zawsze i o każdej porze – mieszkanka Klarysewa.

 

• Po wÅ‚Ä…czeniu Å›wiateÅ‚, by wyjechać z ul. Borowej w stronÄ™ Warszawy, staÅ‚em wczoraj w korku ponad póÅ‚ godziny. NiezÅ‚e usprawnienie, przed przebudowÄ… staÅ‚em 10 min. – kierowca opla.

 

• Od Å›witu wÄ…skÄ… jezdniÄ…, w obÅ‚okach spalin, ciÄ…gnÄ… sznury samochodów. Po lokalnej drodze jadÄ… samochody z rejestracjami z caÅ‚ej Polski, wczeÅ›niej tak nie byÅ‚o. Dobrze, że jest na tyle wÄ…ska, że nie jeżdżą niÄ… tiry – Janusz S. z Kierszka.

 

• Gdyby ul. BorowÄ… jeździli tylko kierowcy z Kierszka nie byÅ‚oby problemu, ale w 90 proc. korzystajÄ… z niej mieszkaÅ„cy spoza naszej gminy. Dobre wieÅ›ci o nowej drodze szybko siÄ™ rozchodzÄ… i w ostatnich dniach gwaÅ‚townie wzrósÅ‚ ruch tranzytowy: z JózefosÅ‚awia, Julianowa i Piaseczna. Przy gigantycznych korkach na PuÅ‚awskiej przejazd przez Konstancin to dla kierowców z tych miejscowoÅ›ci czysta przyjemność. Z pewnoÅ›ciÄ… zmiana ustawienia Å›wiateÅ‚ może nieco pomóc, ale pamiÄ™tajmy, że drogÄ™ 724 przebudowano by usprawnić dojazd do Warszawy i wjazd do Konstancina, a nie by uÅ‚atwić samochodom poÅ‚owy powiatu piaseczyÅ„skiego wyjazd z ul. Borowej. Może da siÄ™ jakoÅ› ograniczyć ten ruch – mieszkaniec Kierszka.

 

• Trudno teraz dojechać do Biedronki. Trzeba objeżdżać spory kawaÅ‚ek i zawrócić. W godzinach dużego ruchu to wcale nie jest takie Å‚atwe, a rano prawie niemożliwe. ZmieniÅ‚y siÄ™ też warunki jazdy w mieÅ›cie: żeby skrÄ™cić do API, jadÄ…c od strony Grapy trzeba dojechać do ul. Mirkowskiej i zawrócić na skrzyżowaniu.


   
Drukuj