KONSTANCIN BEZ TRANZYTU autor: MAGDA ANDRZEJEWICZ
   

WicemarszaÅ‚ek województwa mazowieckiego Krzysztof StrzaÅ‚kowski i dyrektor Mazowieckiego ZarzÄ…du Dróg Wojewódzkich Zbigniew Ostrowski, zaproszeni na marcowÄ… sesjÄ™ Rady Miejskiej Konstancina-Jeziorny, poinformowali uczestników posiedzenia, że 20 marca zarzÄ…d województwa podjÄ…Å‚ decyzjÄ™ o zakazie ruchu pojazdów o dopuszczalnej masie caÅ‚kowitej (DMC) powyżej 16 t na drogach wojewódzkich nr 724 i 721 na terenie naszej gminy.


Krzysztof Strzałkowski i Zbigniew Ostrowski

WicemarszaÅ‚ek województwa mazowieckiego Krzysztof StrzaÅ‚kowski i dyrektor Mazowieckiego ZarzÄ…du Dróg Wojewódzkich Zbigniew Ostrowski

 

Krzysztof StrzaÅ‚kowski przyznaÅ‚, że to rozwiÄ…zanie kompromisowe – we wniosku do zarzÄ…du województwa, zgÅ‚oszonym 30 listopada ubiegÅ‚ego roku, samorzÄ…d i mieszkaÅ„cy naszej gminy ubiegali siÄ™ o wprowadzenie zakazu ruchu pojazdów o DMC powyżej 12 t.

 

– MusieliÅ›my pogodzić oczekiwania mieszkaÅ„ców i dostosować ruch do tego, który obowiÄ…zuje na terenie miasta stoÅ‚ecznego Warszawy – mówiÅ‚ wicemarszaÅ‚ek.

 

– Choć ubiegaliÅ›my siÄ™ o wiÄ™cej, zakaz ruchu pojazdów o DMC powyżej 16 t nawet o poÅ‚owÄ™ zmniejszy liczbÄ™ ciężarówek i wyeliminuje ruch tranzytowy, który jest najbardziej uciążliwy – ocenia burmistrz Kazimierz JaÅ„czuk.

 

Wprowadzenie zakazu wymaga opracowania nowej organizacji ruchu i odpowiedniego oznakowania dróg nie tylko wojewódzkich nr 724 i 721, ale również części dróg krajowych, które przejmÄ… ruch z terenu naszej gminy.

 

– To ogromny projekt, wymagajÄ…cy uzgodnieÅ„ z GeneralnÄ… DyrekcjÄ… Dróg Krajowych i Autostrad, urzÄ™dem marszaÅ‚kowskim i policjÄ…. Prace przygotowawcze potrwajÄ… co najmniej sześć tygodni – mówiÅ‚ dyrektor Zbigniew Ostrowski.

 

Wprowadzenie zakazu wymaga opracowania nowej organizacji ruchu i odpowiedniego oznakowania dróg nie tylko wojewódzkich nr 724 i 721, ale również części dróg krajowych, które przejmÄ… ruch z terenu naszej gminy

 

To również przedsiÄ™wziÄ™cie kosztowne, a budżet Mazowsza nie wystarcza na wszystko. – Liczymy na partycypacjÄ™ finansowÄ… gminy w realizacji tego przedsiÄ™wziÄ™cia – sugerowaÅ‚ wicemarszaÅ‚ek. Wprowadzenie ograniczenia tonażu pojazdów wymaga również wydania identyfikatorów – przepustek dla lokalnych przedsiÄ™biorców i przewoźników dostarczajÄ…cych towar na teren naszej gminy do poruszania siÄ™ po drogach objÄ™tych zakazem. Przepustki wydawać bÄ™dzie MZDW, a wnioski o ich wydanie przedsiÄ™biorcy bÄ™dÄ… mogli skÅ‚adać w Wydziale Dróg Gminnych UrzÄ™du Miasta i Gminy Konstancin-Jeziorna.

 

Wprowadzenia zakazu w życie możemy spodziewać się po całkowitym zakończeniu przebudowy drogi nr 724 i oficjalnym oddaniu jej do użytku, czyli nie wcześniej niż w czerwcu. Efekty wprowadzonego ograniczenia zależeć będą od skuteczności egzekwowania zakazu.

 

Krzysztof StrzaÅ‚kowski zapewniÅ‚ również zebranych, że – wbrew doniesieniom prasowym – województwo nie wycofaÅ‚o siÄ™ z planów budowy obwodnicy Konstancina-Jeziorny i Góry Kalwarii. – RzeczywiÅ›cie, w porozumieniu z MZDW, zmuszeni byliÅ›my rozwiÄ…zać umowÄ™ z wykonawcÄ… koncepcji przebiegu obwodnicy.Obecnie MZDW przygotowuje już nowy przetarg na wykonanie dokumentacji – dodaÅ‚ wicemarszaÅ‚ek. Studium techniczno-ekonomiczno- Å›rodowiskowe ustali m.in. wariantowy przebieg obwodnicy i umożliwi uzyskanie decyzji o Å›rodowiskowych uwarunkowaniach oraz zgody na realizacjÄ™ przedsiÄ™wziÄ™cia.

 

Prace nad dokumentacjÄ… budowy obwodnicy Konstancina-Jeziorny i Góry Kalwarii ujÄ™te sÄ… w planie inwestycji drogowych na Mazowszu w roku 2012

 

Prace nad dokumentacjÄ… budowy obwodnicy Konstancina-Jeziorny i Góry Kalwarii ujÄ™te sÄ… w planie inwestycji drogowych na Mazowszu w roku 2012, a pieniÄ…dze na nie w Wieloletniej Prognozie Finansowej województwa. Nie znaczy to, że prace budowlane ruszÄ… za rok. – To kosztowna inwestycja. By móc wystÄ…pić o wspóÅ‚finansowanie jej z funduszy Unii Europejskiej w latach 2014–2020, musimy mieć wczeÅ›niej przygotowanÄ… dokumentacjÄ™ – mówiÅ‚ Krzysztof StrzaÅ‚kowski. PodkreÅ›liÅ‚ też wagÄ™ konsultacji spoÅ‚ecznych dotyczÄ…cych przebiegu planowanej obwodnicy – brak zgody mieszkaÅ„ców na proponowany przebieg może opóźnić rozpoczÄ™cie budowy.

   
Drukuj