Październik 2013 nr 10 (58)
 
   
   

    Tu jesteś: > Gazeta > Październik 2013 nr 10 (58)



LISTA ARTYKUŁÓW


CO SŁYCHAĆ

Calvary Gospel 2013 »

OPS wydłuża czas pracy »

U psychoanalityka »

Uwaga! Zmiana czasu »

Zaszczep się przeciwko grypie »

ZDJĘCIE MIESIĄCA »



NASZE MIASTO

SALA CZY HALA? »



LISTY/AKTUALNOŚCI

Biedny powiat »

Radny swojej ulicy »

Stawki podatków lokalnych »

Szlachetna Paczka 2013 »

Wandale na Koziej »

Wizyta w urzędzie »

Zimny prysznic zamiast hydroterapii »



AKTUALNOŚCI

Gmina nie czeka na powiat »

III Ogólnopolski Festiwal Sportów Teatralnych »

JUBILEUSZ KLUBU F8 »

Koncepcje do poprawki »

Nowe place zabaw »

Odkryj rzekę Wisłę »

Opony w Jeziorce »

Otwarcie świetlicy »

Plon niesiemy, plon »

Spotkania w ogrodach »

Szansa dla gmin »

SZKOŁA DIALOGU »

Zmiany w prawie »

ZNIŻKI DLA RODZIN WIELODZIETNYCH »



NASZA GMINA

CHCĘ ZBUDOWAĆ DOM »

Do trzech razy sztuka »

Nie dla nas obwodnica »

NIE TAK SIĘ UMAWIALIŚMY »

OTWARTE MISTRZOSTWA KONSTANCINA W PŁYWANIU »

PROGRAM BEZ KONKRETÓW »

TRUDNE ROZMOWY »



NASZ SAMORZĄD

BUDŻET PRAWIE OBYWATELSKI »

 

POPULARNE ARTYKUŁY
1. SYLWETKI - Michał Malinowski »
2. Kościół parafialny św. Zygmunta w Słomczynie »
3. Dzik jest dziki... »
4. Konstancin już jest częścią metropolii »
5. Ryba lubi pływać w czystej wodzie »
6. Amfiteatr otwarty »
7. RECEPTA DLA STOCERU »
8. Komunikat Urzędu Gminy Konstancin-Jeziorna »
9. Odnowić willę Świt »
10. Strefa C – kość niezgody »
 

ARCHIWUM WYDAŃ GAZETY
Grudzień 2014 nr 12 (72)
Listopad 2014 nr 11 (71)
Październik 2014 nr 10 (70)
Wrzesień 2014 nr 9 (69)
Lipiec – Sierpień 2014 nr 7/8
Czerwiec 2014 nr 6 (66)
Maj 2014 nr 5 (65)
Kwiecień 2014 nr 4 (64)
Marzec 2014 nr 3 (63)
Luty 2014 nr 2 (62)
Grudzień 2013 – Styczeń 2014 nr 12/1 (60/61)
Listopad 2013 nr 11 (59)
Październik 2013 nr 10 (58)
Wrzesień 2013 nr 9 (57)
Lipiec-Sierpień 2013 nr 7/8
Czerwiec 2013 nr 6 (54)
Maj 2013 nr 5 (53)
Kwiecień 2013 nr 4 (52)
 


TRUDNE ROZMOWY

Poleć artykuł znajomemu   Drukuj autor: GRAŻYNA MATUSIK-TOMASZEWSKA
   

Uzgodnienia z Zarządem Transportu Miejskiego to zawsze trudne rozmowy. Czy mówimy o zwiększeniu częstotliwości połączeń, o wydłużeniu lub zmianie trasy, czy o przesunięciu strefy biletowej, mówimy zawsze o jednym – o pieniądzach.

 

Przystanek autobusowy

 

20 września odbyło się robocze spotkanie władz naszej gminy – burmistrza Kazimierza Jańczuka, wiceburmistrza Ryszarda Machałka, przewodniczącego rady miejskiej Andrzeja Cieślawskiego, radnych oraz kierownictwa Wydziału Dróg Gminnych Urzędu Miasta i Gminy – z przedstawicielem warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego Danielem Złamalem, poświęcone funkcjonowaniu komunikacji publicznej w przyszłym roku.

 

W 2014 r. ZTM proponuje naszej gminie: dwa kursy więcej na linii 724 w godzinach szczytu w zamian za skrócenie trasy do Wilanowa, zwiększenie o blisko 10 proc (o 260 tys. zł) dopłaty do funkcjonowania komunikacji zbiorowej przy niezmienionej ofercie, opłatę za wozokilometr (na terenie naszej gminy) w wysokości 8,86 zł i podwyżkę ceny biletów o ok. 15 proc. – bilet kwartalny dwustrefowy kosztować będzie 536 zł (obecnie 474 zł). Oczywiście bez gwarancji utrzymania rozkładów i linii, bowiem ostateczną decyzję o trasie i rozkładzie jazdy podejmuje ZTM.

 

Gminę satysfakcjonowałoby przedłużenie trasy linii 742 do stacji metra Wilanowska (na wiosnę skróconej doWilanowa), zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów tej linii między Brześcami a Wilanowem oraz linii 724 w godzinach szczytu (ale w tym przypadku konieczne jest porozumienie z gminą Piaseczno) i większa liczba połączeń na trasie Wilanów – stacja metra Wilanowska. Jedną z propozycji samorządu było zwiększenie częstotliwości kursów linii 710, ale tylko do STOCERU, a nie do Piaseczna. Jednak zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów na niektórych liniach musi odbyć się kosztem zmniejszenia na innych. Jak wyjaśnił Daniel Złamal, o zwiększeniu taboru obsługującego teren naszej gminy nie ma mowy.

 

Rozmówcy podnosili też kwestię celowości utrzymania w dotychczasowym przebiegu linii 700 z Dworca Centralnego w Warszawie do Konstancina- Jeziorny. Trasa jej została wyznaczona z myślą o pacjentach dojeżdżających do STOCERU. Jednak liczba osób korzystających z tej linii jest znikoma, ponieważ kolej nie jest dostosowana do obsługi pasażerów niepełnosprawnych. Znacznie łatwiej pacjentom dojechać metrem do stacji Wilanowska i dalej jednym z autobusów linii 7XX. Przedstawiciele gminy proponowali skrócenie trasy 700 do metra Wilanowska w zamian za zwiększenie częstotliwości kursów. To rozwiązanie również pociąga za sobą zwiększenie dopłat dla ZTM, bo za każdy wozokilometr na terenie gminy zapłaci nasz samorząd.

 

Kolejna propozycja władz gminy dotyczyła wprowadzenia biletu tylko na drugą strefę biletową na trasach Konstancin – Góra Kalwaria i Konstancin – Piaseczno. Wielu mieszkańców naszej gminy pracuje w ościennych miejscowościach i zmuszeni są do kupowania biletów dwustrefowych, mimo że przemieszczają się w obrębie jednej strefy. Daniel Złamal zgodził się, że ZTM mógłby rozważyć takie rozwiązanie, gdyby ościenne gminy wystąpiły wspólnie o wprowadzenie biletu obowiązującego tylko w drugiej strefie.

 

Zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów na niektórych liniach musi odbyć się kosztem zmniejszenia na innych. O zwiększeniu taboru obsługującego teren naszej gminy nie ma mowy

 

Rozmowy z ZTM są trudne, bo monopolista zawsze ma rację i duże oczekiwania finansowe. Nie udało się przesunięcie granicy pierwszej strefy biletowej do Grapy, bowiem koszty ewentualnej zmiany musiałaby ponieść nasza gmina. Zdaniem ZTM, przesunięcie strefy wymagałoby wzrostu dofinansowania linii autobusowych 7XX przez gminę o ok. 40 proc., tzn. ponad 1 mln zł! Ponadto zgodę na tę zmianę musiałaby wyrazić rada Warszawy, bo to budżet Warszawy dopłaca do pierwszej strefy biletowej. Propozycja burmistrza dotycząca zmiany trasy linii 139 z Ogrodu Botanicznego do metra Wilanowska w taki sposób, by autobusy, jadące w kierunkuWarszawy, po dojechaniu do ul.Warszawskiej robiły pętlę wokół ronda Jana Pawła II i zabierały pasażerów z Grapy i Mirkowa, z tych samych powodów dla ZTM jest nie do przyjęcia.

 

Wielu mieszkańców naszej gminy pracuje w ościennych miejscowościach i zmuszeni są do kupowania biletów dwustrefowych, mimo że przemieszczają się w obrębie jednej strefy

 

Na wiosnę 2014 r. kończy się również umowa z ZTM na obsługę linii dowozowych L. Samorząd gminy zdecydowany jest na kontynuowanie współpracy z ZTM w tym segmencie komunikacji, ze względu na możliwość korzystania z oferty „Wspólny bilet”, dzięki której w liniach lokalnych honorowane są wszystkie uprawnienia do przejazdów ulgowych i bezpłatnych, zgodnie z zasadami obowiązującymi w lokalnym transporcie zbiorowym obsługiwanym przez ZTM. Obecny na spotkaniu sołtys Słomczyna Ksawery Gut zwrócił uwagę na potrzebę dostosowania rozkładu jazdy linii L do rozkładu autobusów linii 7XX, tak by pasażerowie sołectw nie musieli długo czekać na dalsze połączenie. Nadal na autobusy L czekają mieszkańcy Dębówki: skierowanie linii dowozowych przez Dębówkę, zdaniem ZTM, jest niemożliwe ze względu na zły stan drogi. Z niewiadomych przyczyn również niemożliwe jest ustawienie słupka przystankowego w Słomczynie na przystanku Jabłoniowa koło Green Garden na trasie L15 i L16, o które upominamy się od półtora roku. Mieszkańcy Skolimowa wnosili o uruchomienie linii dowozowej ze Skolimowa i Chyliczek do pętli autobusu 139 (przy ogrodzie botanicznym) lub do Klarysewa, co znacznie ułatwiłoby mieszkańcom dojazd do pracy i szkół w Warszawie. Burmistrz zapowiedział zorganizowanie oddzielnego spotkania z sołtysami i wystąpienie do ZTM z konkretnymi propozycjami.

 

Wszelkie propozycje zmiany rozkładu jazdy lub trasy i uwagi dotyczące funkcjonowania komunikacji Daniel Złamal kwitował stwierdzeniem, że pasażerowie nie zgłaszają do ZTM żadnych uwag. A więc zamiast narzekać na przystankach, nękajmy ZTM. O tym, ile pieniędzy gmina przeznaczy na funkcjonowanie transportu publicznego, zadecydują radni w trakcie debaty nad przyszłorocznym budżetem. Na obsługę komunikacji zbiorowej samorząd gminy przeznaczył w budżecie na 2013 r. blisko 3 mln zł. W przyszłym roku komunikacja publiczna kosztować będzie gminę jeszcze drożej. Czy nakłady przełożą się na liczbę i jakość połączeń?

 

 

 

REWOLUCJA BILETOWA

W przyszłym roku jednorazowy bilet komunikacji miejskiej w Warszawie zastąpiony zostanie 75-minutowym, tzw. przesiadkowym. W ciągu 75 minut, będziemy mogli podróżować dowolną liczbą środków komunikacji publicznej. Bilet będzie kosztować 4,40 zł (tyle samo, ile obecnie bilet jednorazowy) i będzie ważny w obu strefach biletowych.

 

Nowością będzie bilet weekendowy, który zastąpi bilet trzydniowy. Będzie ważny od godz. 19.00 w piątek do godz. 8.00 w poniedziałek w obu strefach biletowych. Kosztować będzie dla jednej osoby 24 zł, dla grupy (do pięciu osób) – 40 zł. Nie zmieni się cena biletu dobowego, za który trzeba zapłacić 15 zł.

   
Poleć artykuł znajomemu   Poleć artykuł znajomemu    Drukuj Drukuj Dodaj do Facebook Dodaj do Wykop Dodaj do Blip Dodaj do Delicious Dodaj do Flaker Dodaj do Google Bookmarks Dodaj do Śledzik Dodaj do Digg Dodaj do Twitter Dodaj do Google Buzz Dodaj do Pinger
   
comments powered by Disqus
NASZE MIASTO

O Nas »

Kontakt »

Napisz do Nas »

Konstancin i okolice on-line »


 


REKLAMA

 


NEWSLETTER

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas informacje:
wyślij
 



   
   
gazetaarchiwumforumnasz konstancingaleriakontakt
studiokarma.eu