Luty 2014 nr 2 (62)
 
   
   

    Tu jesteś: > Gazeta > Luty 2014 nr 2 (62)



LISTA ARTYKUŁÓW


CO SŁYCHAĆ

Powrót do przeszłości »

Pożegnanie Profesora »

Superfinał »

ZAPROSILI NAS »

ZDJĘCIE MIESIĄCA »



NASZE MIASTO

POCZTOWA REWOLUCJA »



LISTY/AKTUALNOŚCI

Budżet 2014 »

Dla wygody mieszkańców »

Konkursy KRUS »

Ulotką w dzika »

Wątpliwa ozdoba »

Wciąż to samo »



AKTUALNOŚCI

Finansowanie mieszkań w 2014 r. »

Gminne wsparcie »

Odznaka Honorowa »

Podaruj 1 procent »

Podatek rolny i leśny w 2014 r. »

Pozbądź się azbestu »

URODZINY CZARNOWA »

Veturilo – nowe rozdanie »

Zasypane, oblodzone »

„DWÓJKA” SZKOŁĄ DIALOGU »



NASZA GMINA

KONKURS »

PIESKIE ŻYCIE »

REMANENT »

TEORIA KONTRA PRAKTYKA »

TRAMWAJEM W XXII WIEK »

UROCZYSTE OTWARCIE »



UZDROWISKO

Po owocach nas poznacie »



KULTURA

IX Konkurs Kolęd i Pastorałek »

 

POPULARNE ARTYKUŁY
1. SYLWETKI - Michał Malinowski »
2. Kościół parafialny św. Zygmunta w Słomczynie »
3. Dzik jest dziki... »
4. Konstancin już jest częścią metropolii »
5. Amfiteatr otwarty »
6. Komunikat Urzędu Gminy Konstancin-Jeziorna »
7. Ryba lubi pływać w czystej wodzie »
8. RECEPTA DLA STOCERU »
9. Odnowić willę Świt »
10. MOST GOTOWY »
 

ARCHIWUM WYDAŃ GAZETY
Grudzień 2014 nr 12 (72)
Listopad 2014 nr 11 (71)
Październik 2014 nr 10 (70)
Wrzesień 2014 nr 9 (69)
Lipiec – Sierpień 2014 nr 7/8
Czerwiec 2014 nr 6 (66)
Maj 2014 nr 5 (65)
Kwiecień 2014 nr 4 (64)
Marzec 2014 nr 3 (63)
Luty 2014 nr 2 (62)
Grudzień 2013 – Styczeń 2014 nr 12/1 (60/61)
Listopad 2013 nr 11 (59)
Październik 2013 nr 10 (58)
Wrzesień 2013 nr 9 (57)
Lipiec-Sierpień 2013 nr 7/8
Czerwiec 2013 nr 6 (54)
Maj 2013 nr 5 (53)
Kwiecień 2013 nr 4 (52)
 


TRAMWAJEM W XXII WIEK

Poleć artykuł znajomemu   Drukuj autor: GRAŻYNA MATUSIK-TOMASZEWSKA
   

Czy tramwaj rozwiąże problemy komunikacyjne Wilanowa, Ursynowa i Konstancina-Jeziorny? Na tak postawione pytanie, zwłaszcza w przypadku Wilanowa i naszej gminy, odpowiedź wydaje się oczywista.

 

Komunikacja tramwajowa

Według eskpertów, nasza gmina ma szanse na tramwaj nie wcześniej niż w drudgiej połowie XXI w.

 

Nic jednak nie wskazuje na to, by w najbliższym ćwierćwieczu budowa linii tramwajowej do Konstancina awansowała z listy pobożnych życzeń na listę planów do zrealizowania. W dłuższej perspektywie to również bardzo problematyczne. Problem więc nie w tym „czy”, ale „kiedy i jakim kosztem”.

 

Debata poświęcona temu tematowi zorganizowana przez Stowarzyszenie Transportu Publicznego oraz Stowarzyszenie Inicjatywa Dla Infrastruktury odbyła się 29 stycznia. Wzięli w niej udział m.in. przedstawiciele kierownictwa warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego, Tramwajów Warszawskich, Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy, Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, Stowarzyszenia Transportu Publicznego, burmistrzowie warszawskich dzielnic Ursynów i Wilanów oraz gminy Konstancin-Jeziorna.

 

Uczestnicy spotkania zapoznali się z analizą dotyczącą rozwoju sieci komunikacji tramwajowej w aglomeracji warszawskiej w ciągu najbliższych 25 lat, przygotowaną na zlecenie warszawskiego ratusza przez firmę CH2M HILL świadczącą usługi m.in. z zakresu inżynierii oraz eksploatacji infrastruktury technicznej. Eksperci brali pod uwagę realizację planowanych w tym okresie innych inwestycji transportowych: budowy drugiej i trzeciej linii metra, obwodnicy ekspresowej, nowych mostów, nowej linii Szybkiej Kolei Miejskiej do Piaseczna oraz uwarunkowania budowy nowych tras linii tramwajowych, przede wszystkim liczbę ewentualnych pasażerów. Z przedstawionego raportu wynika, że największy przyrost liczby mieszkańców odnotują warszawskie dzielnice: Białołęka, Wilanów i Włochy i tam właśnie opłacalna będzie budowa nowych linii tramwajowych. Zdaniem analityków, budowa linii tramwajowych do Łomianek, Starych Babic i Konstancina-Jeziorny, gdzie obciążenie linii wyniesie mniej niż 1 000 pasażerów/ godz., jest nieekonomiczna.

 

Zdaniem ekspertów, budowa linii tramwajowych do Łomianek, Starych Babic i Konstancina-Jeziorny, gdzie obciążenie linii wyniesie mniej niż 1 000 pasażerów/godz., jest nieekonomiczna

 

Nieekonomiczna, bowiem koszty inwestycji, zależne od wielu czynników, są w niektórych przypadkach bardzo wysokie. Koszt budowy samego torowiska to tylko ułamek całości nakładów. Istotną pozycją jest cena wykupu gruntu pod trasę, ewentualnie konieczność przełożenia podziemnych instalacji, czy wyjątkowo droga budowa wiaduktów i tuneli. Budowa 2,5-kilometrowego tunelu w Poznaniu w 2012 r. kosztowała 270 mln zł. Średnio budowa 1 km linii tramwajowej kosztuje ok.20–30 mln zł.

 

W tym roku stolica rozpocznie dwie inwestycje: przedłużenie linii tramwajowej od mostu Północnego do pętli u zbiegu ulic Światowida i Mehoffera na Tarchominie oraz budowę odcinka łączącego ul. Górczewską z ul. Radiową na Bemowie. W niedalekiej przyszłości, ok. 2017 r. (z pomocą funduszy unijnych z nowej transzy), miasto zamierza przystąpić do realizacji planowanej od blisko 20 lat nowej trasy tramwajowej łączącej Miasteczko Wilanów przez al. Rzeczypospolitej, ulice: Sobieskiego, Spacerową, Puławską i Rakowiecką ze stacją metra Pole Mokotowskie, a docelowo z Dworcem Zachodnim.

 

Eksperci z CH2M HILL uważają, że z miejscowości podwarszawskich szanse na budowę linii tramwajowej mają Marki, a po 2040 r. ewentualnie Janki, Piaseczno i Ząbki. Nasza gmina może w drugiej połowie XXI wieku. Może w XXII wiek wjedziemy tramwajem. Zabierając głos w dyskusji burmistrz Kazimierz Jańczuk stwierdził, że realizacja projektu przedłużenia linii tramwajowej z Wilanowa do Konstancina może i jest odległa w czasie, ale jeśli nie będziemy o niej mówić już teraz, nasze potrzeby nie będą zauważone nawet w dość odległej przyszłości.

   
Poleć artykuł znajomemu   Poleć artykuł znajomemu    Drukuj Drukuj Dodaj do Facebook Dodaj do Wykop Dodaj do Blip Dodaj do Delicious Dodaj do Flaker Dodaj do Google Bookmarks Dodaj do Śledzik Dodaj do Digg Dodaj do Twitter Dodaj do Google Buzz Dodaj do Pinger
   
comments powered by Disqus
NASZE MIASTO

O Nas »

Kontakt »

Napisz do Nas »

Konstancin i okolice on-line »


 


REKLAMA

 


NEWSLETTER

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas informacje:
wyślij
 



   
   
gazetaarchiwumforumnasz konstancingaleriakontakt
studiokarma.eu